Powered by Invision Power Board
Здравствуйте Гость ( Вход | Регистрация ) Выслать повторно письмо для активации

Страницы: (8) 1 [2] 3 4 ... Последняя »  ( Перейти к первому непрочитанному сообщению ) Reply to this topicStart new topic

> F-22 против "чужих"
МИХАЛЫЧ
Отправлено: Дек 20 2015, 19:15
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 14765
Регистрация: 9-Октября 15

Репутация: 923




Цитата (Вуду @ Сегодня, 23:02)
первый F-22 был "сбит", когда "сухой" счёт с их стороны перевалил за 700...
ещё круче.


--------------------
"А бандеровцы злятся и злобно дрочат"
Михалыч как обычно набрасывает, я как обычно ведусь. Потом открываю что нибудь по типу советской всемирной истории в 24 томах или советской исторической энциклопедии в 16 и успокаиваюсь (С) fahed
Меня всегда веселит эта черта в наших эмигрантах. Они всё знают лучше всех. Особенно, как правильно страной управлять. И всех пытаются учить. Ну езжайте домой и постройте так, как вам надо. (С) Juan Carlos
Паранойя в наших рядах не приветствуется, но никогда нельзя забывать о том, что кругом одни враги!
Не забудем Бармалея и Аталекса! Смерть фашистам!
Ты не путай россиян, у 85% которых смысл жизни в основном грабь, воруй, еби гусей и где бы бояры накатить, и израильтян. (С) 12th
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 21 2015, 01:07
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата (Вуду @ Дек 20 2015, 18:21)
- Вот как раз F-22 там были совершенно "голяком" - никаких ДРЛОиУ, РТР и РЭБ им не придавалось. А вот их противники - тех вооружали чем и как только могли! И F-22 всегда их побеждали.

Я прям прослезился. Можно на свалку отправлять все самолеты ДРЛО (зачем?) и старые истребители.

А вот еврофайтеры, говорят, в моделировании боя с F-35 натянули последних. А всего-то, ДРЛО использовали wink.gif
Top
Вуду
Отправлено: Дек 21 2015, 02:18
Quick Quote Quote Post


homo ludens
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 7289
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 301




Цитата (Rurouni @ Сегодня, 01:07)
Я прям прослезился. Можно на свалку отправлять все самолеты ДРЛО (зачем?) и старые истребители.

- Нет. Оказывается, они прекрасно воюют под непосредственным руководством F-22 в качестве мини-АВАКСа
user posted image
Цитата
А вот еврофайтеры, говорят, в моделировании боя с F-35 натянули последних. А всего-то, ДРЛО использовали wink.gif

- "Это сказка"...


--------------------
"Верблюда можно силой привести к воде, но нельзя силой заставить верблюда напиться..."
"The only good Indian is a dead Indian"
"Я не червонец, чтобы всем нравиться." В.В.Маяковский
Хобби: http://www.sentido.ru/senteam.php?id_user=20
https://lyricstranslate.com/ru/translator/michael-zeiger
Top
AKM
Отправлено: Дек 21 2015, 10:44
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 680
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 48




Цитата (Вуду @ Вчера, 19:02)
Говорят, что первый F-22 был "сбит", когда "сухой" счёт с их стороны перевалил за 700...


Даа.. наверное шепотом говорят?
Top
Kaa
Отправлено: Дек 21 2015, 11:35
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 2889
Регистрация: 10-Октября 15

Репутация: 346




А можно ссылки? Я конечно, понимаю - результаты учений закрытая тема, но все же где то должны быть утечки, участники проболтались, видео всплыло и т.д..
Ведь все видели видео с рафалем и F22!
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 21 2015, 13:21
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата (Вуду @ Дек 21 2015, 02:18)
- "Это сказка"...

Это не сказка, а наглядный пример того, какое весомое преимущество дает самолет ДРЛО.
А если еще ПАП групповой защиты придать... wink.gif
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 21 2015, 13:22
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата (Kaa @ Дек 21 2015, 11:35)
А можно ссылки? Я конечно, понимаю - результаты учений закрытая тема, но все же где то должны быть утечки, участники проболтались, видео всплыло и т.д..
Ведь все видели видео с рафалем и F22!

Это вы зря, вам дядя миша сейчас накидает цитат. Правда, это все пересказы третьих лиц и нигде не указываются конкретные условия учения, но зачем фанам такие подробности? wink.gif
Top
Вуду
Отправлено: Дек 21 2015, 14:12
Quick Quote Quote Post


homo ludens
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 7289
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 301




Цитата (Kaa @ Сегодня, 11:35)
А можно ссылки? Я конечно, понимаю - результаты учений закрытая тема, но все же где то должны быть утечки, участники проболтались, видео всплыло и т.д..
Ведь все видели видео с рафалем и F22!

- Не только можно, но и нужно:

US AFA, Air Force Magazine
February 2007 , Vol. 90, No. 2

The Raptor in the Real World
By John A. Tirpak, Executive Editor

In little more than a year, the Air Force has transformed its newly operational F-22 into something remarkable—a weapon of true intimidation. The Raptor has proved itself time and time again in USAF’s toughest wargames. In live exercises, it has trounced the best “opponents” USAF can muster. It hits them at unprecedented speeds and altitudes—and with impunity.

The F-22 does this while in the hands of operators—not test pilots, but rank and file fighter pilots. They consider it to be nearly as reliable as mature F-15 and F-16 fighters. Moreover, the Raptor has shown capabilities that may vastly amplify the power of the rest of the force.

In short, the F-22 is delivering on even the most ambitious claims made for it.

The 1st Fighter Wing, located at Langley AFB, Va., now operates two 20-fighter F-22 squadrons. The 27th FS, which in December 2005 became the first operational unit, is today pulling real-world alert as part of an Air and Space Expeditionary Force (AEF) deployment to Kadena AB, Japan. The 27th’s sister squadron, the 94th FS, is at Red Flag exercises in Nevada this month, marking the Raptor’s operational debut in that wargame.

In May, the 94th will also deploy on an AEF rotation. Its destination has not been announced. A third F-22 squadron, to be based in Alaska, is now taking shape.

Lt. Col. Wade Tolliver, 27th FS commander, said his unit has been working toward the Kadena deployment for about two years.

“We worked hard to bring this jet to initial operational capability,” Tolliver said in an interview in his Langley office, “and, when we accomplished that in December ’05, the celebration was great, but the next day, we got everybody in the squadron [together, to] make sure they understand the focus: what’s next. Well, AEF 5 and 6 [has] ... been our focus ever since.”

Big Contribution
He added that, “AEFs aside, we’re sitting here at Langley with two squadrons the COCOMs [combatant commanders] can call on right now, anywhere in the world.” In any conflict in which the US is engaged, said Tolliver, the F-22 can make a big contribution.

“The jet’s performing very well for where it is at this stage—probably better than any other fighter that we’ve brought on line,” he said. It all adds up to “a significantly increased combat capability” compared to what the F-22 had when IOC was declared.

The F-22 has had a busy year, prompted in part by circumstance: Last summer, Langley’s runways had to be closed for major repair, obliging all flying units at the base to relocate for two months. The 1st Fighter Wing dispatched its F-22s to multiple locations, where it could demonstrate or confirm new capabilities.

A dozen F-22s, flown by a cadre of handpicked pilots and kept in shape by the 27th’s best maintainers, went to Northern Edge, a two-week joint-force wargame in Alaska. Participants included 5,000 troops in Army ground units, Marine Corps ground units, Navy Aegis cruisers and aircraft, and Air Force aircraft ranging from fighters and search and rescue helicopters to E-3 Airborne Warning and Control System aircraft.

Col. Thomas Bergeson, the 1st Operations Group commander, said it was the largest exercise for him in 20 or so years. In one Northern Edge engagement, USAF and its sister services put more than 40 fighters in the air at once, as well as E-2C Hawkeye and E-3 AWACS aircraft.

To confront the F-22-led “Blue Air” collection, the joint force mustered its best “Red Air” threat—front-line F-15s, F-16s, and Navy F/A-18 Super Hornets. The F-22’s team blitzed the opposition with a favorable 241-to-two kill ratio. What’s more, the two lost aircraft were F-15Cs, not F-22s. The Raptors came through the engagements untouched.

In Red Flags, Bergeson said, “you have a great day if you lose only 10 percent of your forces.” The massively lopsided victory for the stealthy F-22-led force was unprecedented.

“They [the Red Air adversaries] couldn’t see us,” Tolliver said. This was true even when the opponents were assisted by AWACS. “And that’s what makes the F-22 special,” Tolliver went on. “I’m out there and I have weapons like an F-15C or an F-16, but ... I’m basically invisible to the other guy’s radar.”

The 241-to-two record was amassed over two weeks of air engagements. Tolliver noted that, in such battles, Red Air units were allowed to regenerate and return to the fight, but lost Blue forces could not. Even with such handicaps, in the largest single engagement, F-22-led forces claimed 83 enemies to one loss, after facing down an opposing force that had generated or regenerated 103 adversary fighters.

And what about the two losses?

“If you see numbers where you never have a loss, I don’t think you’re training to your full ability,” Tolliver said. “If you don’t, at some point, have that simulated loss, we’re not going to push ourselves to be as capable as we are.”

Lt. Col. Dirk Smith, commander of the 94th FS, said that these aircraft losses stemmed from the aggressiveness of pilots, which was a good thing.

“They wanted to fly to the merge, they wanted to show” what such a fighter package can do “when you’re highly outnumbered.” Such exercises are “the perfect place to learn that kind of lesson ... so that, when it comes to real bullets flying, they’ve learned that.”

“No Problem”
Although the Air Force would prefer that F-22 pilots destroy their targets at long range, there’s no penalty if pilots get close enough to use heat-seeking missiles or guns.

Bergeson said he and a captain, flying F-22s, engaged six F-16s at close range, but it was “no problem.” “We have a lot of capability in the close-in regime,” noted Smith.

Red Air forces in Northern Edge posed a threat stiffer than what real-world enemies might generate, Tolliver added. “These are some of the best pilots in the world flying the best machines in the world,” he said, “so we’re fighting a pretty lethal threat out there.”

The exercise called for alternating air-to-air and ground-attack engagements. The F-22s dropped 26 inert 1,000-pound Joint Direct Attack Munitions, responding to close air support requests from ground troops. It was the first time Raptors had coordinated with ground-based joint tactical air controllers, and “every one of those [targets they designated] was a hit,” Tolliver said. For some of the Raptor pilots, it was the first time they’d released real ordnance from the F-22.

Tolliver cautioned, “We’re not an A-10; we’re not an F-16. We don’t do close support like that, but we do carry two 1,000-pound JDAMs, and we can support that ground troop, and that’s ... what we proved.” He noted that in the future, the F-22 will be rigged to carry up to eight 250-pound Small Diameter Bombs, so USAF’s F-22 fleet is going to increase its ground-attack power.

Tolliver noted another eye-opening aspect of the exercise.

Even after using up all eight of their air-to-air missiles, he said, the F-22s did not have to leave the fight. The Raptors, protected by their stealthiness, could fly far ahead of the rest of their force, using their powerful onboard sensors to fill in the gaps where AWACS could not see, such as behind mountains. Raptor pilots could talk their non-Raptor colleagues into the vicinity of enemies no one else could spot. The F-22s were acting, in effect, as forward air controllers.

“Being airborne, with our sensors, ... basically increased the combat capability of every single asset that was sitting out there, including the AWACS, including the EA-6Bs,” said Tolliver.

Advantage Raptor
The F-22’s futuristic avionics suite, Tolliver said, allows the Raptor pilot to see all air and ground threats in a single picture, “without my having to build it mentally in my mind.” It is “an amazing advantage for a fighter pilot,” he asserted.

Overall, Tolliver went on, the exercise was “a great opportunity to work with all those assets and find out what the Raptor really does bring to the fight.”

Air Force Secretary Michael W. Wynne has said that he wants all friendly platforms in an area to be able to see what an F-22 sees with its systems. At present, this kind of “common air picture” is not attainable because existing systems cannot transmit F-22 displays to other aircraft. Pilots must communicate by voice. Several F-22s, however, can share the same situation display. Data links that will allow the transmission of more information to other aircraft is one of the planned improvements for the program.

Though the F-22’s Northern Edge combat victory was impressive, the Raptor reliability story may have been the bigger news. Of the 105 sorties assigned to the Raptor, it flew 102. That signifies an astounding 97 percent mission effective rate, Tolliver noted. He pointed out that it was an unprecedented achievement for any brand-new fighter.

“In all the things we did at Northern Edge, I think that ... is the biggest success story,” said Tolliver. “We proved ... that this jet can go on the road, away from its [support] structure here at Langley, ... and be able to generate those kinds of sorties [outside the continental US], and make it happen with that kind of effectiveness. We proved we can be an immediate contributor to the fight.”

The 27th took with it about 170 short tons of cargo, somewhat more than would be needed for an F-15 squadron. When it has been flown for about 100,000 hours, the F-22 will have achieved what is considered “maturity” and will require less baggage on a deployment. Maturity is still about five or six years away.

“We’re still kind of learning which parts fail, for the supply chain,” Tolliver said. In future deployments, it won’t be necessary to take as many spares since the unit will have an ever-better handle on what it needs to take—and what it really doesn’t.

While the 27th was fighting the massed Red Air battles in Alaska, the 94th FS, commanded by Smith, flew to Hill AFB, Utah, for a different kind of action. Smith took 16 airplanes along, which was all of the 94th’s airplanes as well as a few from the 27th that didn’t go to Northern Edge. His force grew to 20 airplanes over the summer, as four more Raptors arrived from the Lockheed Martin plant in Marietta, Ga.

At the Utah Test and Training Range, the 94th’s F-22 fighters dropped 40 JDAMs while in supersonic flight. It was further validation of a capability that had been demonstrated in testing just once, with one bomb. It was also the first supersonic weapons delivery by an operational unit.

Just before the F-22s arrived, the test community cleared the Raptor for release of JDAMs at Mach 1.5, from an altitude of 50,000 feet. At that altitude and speed, Smith said, “we’re dropping on coordinates from quite a long ways away.” The rounds were inert, but were released in a variety of ways so as to further “validate the weapons employment zone” for the F-22’s main ground-attack weapon.

On Target
“They were all direct hits,” Smith said. The JDAMs do not need to be altered for supersonic delivery.

Smith noted that his group included the least-experienced F-22 pilots and maintainers, many of whom were getting on-the-job training. “I was just completely blown away by how these brand-new [people] figured out how to get the job done,” Smith said.

During the time at Hill, without the F-22’s regular support facilities, the maintainers turned in a utilization rate of 17.9 sorties per aircraft, per month, compared to about 20 for the F-15C, which is a mature system.

Smith said it was worth noting that the F-22 is no longer a pampered machine that has experts standing around to take care of the slightest glitch. “Here it comes, out of the factory, and you give it to a 26-year-old pilot and 20- to 22-year-old crew chief, and they figure it out ... and figure it out fast.”

While at Hill, the 94th FS sent some airplanes to Mountain Home AFB, Idaho, to demonstrate the F-22’s ability to deploy to an away base, recover at yet a third base, operate from there as a transient, and come back to the deployment base.

From Hill, the F-22s flew down to Tyndall AFB, Fla., where the 94th demonstrated live shots with real AIM-120C radar-guided and AIM-9 heat-seeking missiles, marking yet another first—that of an operational F-22 shooting real missiles and killing real aircraft.

Not many drones “died” in the Weapon System Evaluation Program piece of the road trip, because the weapons test organization has a limited budget for missiles and drones alike. Weather claims some sorties, as do required functions such as clearing the ocean test range of fishing boats. Drones may have mechanical problems. Other tests may take precedence.

“About 94 major and minor miracles” all have to happen to conduct a live missile shot, Smith noted.

Some shots were fired at the very edge of the employment envelope in hopes that the missile would score a “lethal miss,” allowing the drone to survive and live to “fight” another day. Three AIM-120C-5 AMRAAMs and 13 AIM-9M Sidewinders were fired, because that’s what the test budget would allow.

Why is shooting a live missile such a big deal?

Smith said the missile launches help pilots to know what a real missile launch will look, sound, and feel like, so they will know when it looks right and when it doesn’t.

Practice It First
“When I push the pickle button, it takes about a second, time slows down, it seems like it takes an eternity, and you hear a clunk, and you hear a big roar, and you see a big fireball and a smoke trail, and then all of a sudden, it’s gone,” Smith said of the experience. “And what does it look like if it’s guiding right? And what’s it look like if it’s not guiding right and you need to shoot another one?” The first time a pilot experiences this should not be in combat, he added.

Likewise, the experiences of the ground crews in handling, loading, and wiring up real missiles that are going to be fired is different than working with training shapes or inert rounds.

Also at Tyndall, the 94th’s pilots got a chance to use the F-22’s internal gun—another operational first—by firing at a target dragged by a Learjet.

Northern Edge, the supersonic drops, and the missile firings: all were part of the workup to get the 27th and 94th ready for their AEF deployments, Tolliver said. Most AEF units get to go to a Red Flag as part of their workup; Northern Edge counted as the 27th’s Red Flag equivalent.

Maintenance continues to improve on the F-22 as experience is accumulated with the airplane. Col. Dain West, chief of F-22 maintenance at the 1st Fighter Wing, noted that, as good as things are now, they will improve, as “the book” on the airplane is written.

He doesn’t have “a whole lot of well-seasoned mid- and senior-level NCOs that have been working on the plane forever,” and those who are there don’t have the benefit of years of tech orders that describe how best to diagnose and repair problems.

“We’re writing the book. And while you’re writing the book, you’re also trying to train new guys, with a book that’s continuing to be updated.” The “book” will also form the basis of an Air Education and Training Command curriculum in F-22 maintenance, to be ready by 2008.

The F-22 is helping to make that go faster, however, with the most advanced self-diagnostic system ever fielded. The airplane will tell the maintainer about any anomalies during a flight, so he can check them out as soon as it lands. Frequent updates, in which contractors update the software to reduce the number of false alarms, help streamline the work even more.

West said there has been strong teamwork between the Air Force and its contractors on the F-22, what Smith called “the blue shirts and the polo shirts.”

He also said that mission capable rates, a common measure of how well aircraft are performing mechanically, are hovering at “about 70 to 75 percent,” which is “just below” the Air Force-desired 75 to 78 percent.

Fewer Fighters
About the only thing holding back the F-22 program at this point is the planned inventory. The Air Force was compelled to accept a fleet of 183 Raptors as one result of last year’s Quadrennial Defense Review. The service has long maintained that it requires a minimum of 381 to meet its obligations.

The Air Force has accommodated to the lower number by making changes at nearly every level. The 1st FW was to have fielded three squadrons of F-22s, for a total of 72 aircraft, or 24 combat-ready fighters per squadron. Now, the size of the squadrons has been trimmed to 18 (plus two attrition spares per squadron). Moreover, the 1st FW will field just two squadrons of Raptors.

“Post-QDR, when the decision was made to reduce to ... 183 Raptors, then the decision was made to field them at seven full squadrons at 20 jets per squadron,” Bergeson said. The 1st FW’s third squadron—the 71st FS—will keep its F-15Cs.

The third F-22 squadron will stand up at Elmendorf AFB, Alaska, next year.

Already, the first Elmendorf-bound aircraft are arriving at Langley. Pilots and maintainers will gain experience at Langley by integrating with the 27th and 94th for a time. When Elmendorf is ready to receive the aircraft and there are enough personnel to make it work, the F-22s with the “AK” tail code will head out to Alaska.

“The pilots that we populate Elmendorf with will come from a few different locations,” Bergeson explained.

“We’ll give them some seed corn—some experienced pilots from the 1st Fighter Wing,” between six and eight who are instructors, and the rest will be drawn from other fighter types. The same model was applied in standing up the 94th.

However, peeling off pilots to give to Elmendorf, as well as the normal attrition of pilots who must leave to go to schools or new assignments, means the Raptor fleet will be chronically short of pilots for awhile. That means the pilots who do fly the type get a few more hours every month than fighter pilots in other aircraft. Smith, however, noted that this will contribute to developing a seasoned cadre of F-22 pilots more rapidly than would normally be the case.

“We define 100 hours [in the aircraft] as ‘experienced,'" Smith said, and this benchmark has affected the transition of Virginia Air National Guard crews to their new assignment working on the F-22 at Langley.

Under the Base Realignment and Closure commission, the 192nd Fighter Wing from Richmond, Va., is giving up its F-16s and becoming an “associate” unit at Langley. Members of the ANG unit will work alongside the 1st FW’s personnel in almost all fields, from maintainer to pilot. However, Smith said it will take some time before the F-22 can be a typical Guard pilot assignment.

Not Smart
“Both parties agreed, we didn’t think it would be smart” to put a 2,500-hour F-16 pilot in the F-22 “and fly one weekend a month in a brand-new airplane,” Smith said.

“We want you to get seasoned for a period of time as a full-time guy,” but the mechanics of how this will work have yet to be decided, because ANG pilots are assigned and paid differently than active duty pilots.

“I personally think it ought to be about a year” for a pilot to work at the squadron full-time, “and then he probably has enough soaked in about the airplane to be ready to start doing part-time.”

One good thing about the ANG coming in, though, is that as the Guard maintainers and technicians become practiced with the F-22, they will stay put, helping ease the experience drain that will come as active duty personnel leave the unit.

The F-22 pilots and maintainers have few complaints about the F-22, but they are developing a wish list of things they would like to add to its impressive portfolio of capabilities. They would like to add an ability to use a dual mode bomb, able to guide either by satellite or laser, to provide a more responsive ground-attack capability. They would like to have a helmet-mounted weapons cuing system and are anxious for the day when they can transmit their comprehensive picture of the airspace to anyone in the air or on the ground who needs it.

Already in the program—improvements called “spirals”—are upgraded synthetic aperture radar, new radars (already being delivered in new aircraft), better geo-location of targets, and shadowy capabilities in airborne electronic attack. (See “Where Next With Electronic Attack?,” October 2006, p. 30.)

Bergeson said he is trying to educate the rest of the Air Force and the services as a whole about what the F-22 can offer.

“I’ve had one of my operations officers travel around to the various combatant commands and give a capabilities briefing at the classified level to all their planners, so they know what we can bring to the fight right now—what we can and can’t do.”

The regional commanders have started to “develop us into their war plans. And all the briefings have been very well received,” he said.

“As people become more familiar with the fact that we’re really here, we’re really flying, there will be more demand.” Already, however, he acknowledged that the long-anticipated F-22, with its awesome capabilities, is “right now ... a low-density, high-demand asset.”


--------------------
"Верблюда можно силой привести к воде, но нельзя силой заставить верблюда напиться..."
"The only good Indian is a dead Indian"
"Я не червонец, чтобы всем нравиться." В.В.Маяковский
Хобби: http://www.sentido.ru/senteam.php?id_user=20
https://lyricstranslate.com/ru/translator/michael-zeiger
Top
Вуду
Отправлено: Дек 21 2015, 14:22
Quick Quote Quote Post


homo ludens
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 7289
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 301




Цитата (Rurouni @ Сегодня, 13:21)
Это не сказка, а наглядный пример того, какое весомое преимущество дает самолет ДРЛО.

- Дальность обнаружения целей БРЛС F-22 немногим уступала РЛС E-3C (до последней модернизации, сегодня уступает почти вдвое), но есть ещё два тяжёлых фактора, которые ты даже в голову не берёшь:
1. По соображениям собственной безопасности самолёт ДРЛОиУ никогда не приблизится к опасному для себя району ближе 200 км, минимум - 150 км, - на эту величину нужно отнимать его дальность обнаружения по сравнению с F-22, который может находиться гораздо ближе к гуще боя.
2. Потолок самолёта ДРЛОиУ почти вдвое ниже, чем у F-22, поэтому его возможности ограничиваются ещё радиогоризонтом и углами закрытия рельефа. В реальных условия в силу этих обстоятельств F-22 давал своему АВАКСу (когда он имел место для него в качестве старшего по иерархии КП) данные по обстановке в тактической и оперативной глубине врага, сам АВАКС силу этих двух вышеуказанных факторов был не в состоянии детально увидеть картину в этой глубине.
Цитата
А если еще ПАП групповой защиты придать... wink.gif

- И ещё один пункт тебе надо законспектировать - средства РЭБ демаскируют стелс-самолёты! Поэтому применяются или из зон, или не применяются вообще, чтобы не насторожить врага.


--------------------
"Верблюда можно силой привести к воде, но нельзя силой заставить верблюда напиться..."
"The only good Indian is a dead Indian"
"Я не червонец, чтобы всем нравиться." В.В.Маяковский
Хобби: http://www.sentido.ru/senteam.php?id_user=20
https://lyricstranslate.com/ru/translator/michael-zeiger
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 21 2015, 15:51
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата (Вуду @ Дек 21 2015, 14:22)
- Дальность обнаружения целей БРЛС F-22 немногим уступала РЛС E-3C (до последней модернизации, сегодня уступает почти вдвое),  но есть ещё два тяжёлых фактора, которые ты даже в голову не берёшь:
1. По соображениям собственной безопасности самолёт ДРЛОиУ никогда не приблизится к опасному для себя району ближе 200 км, минимум - 150 км, - на эту величину нужно отнимать его дальность обнаружения по сравнению с F-22, который может находиться гораздо ближе к гуще боя.
2. Потолок самолёта ДРЛОиУ почти вдвое ниже, чем у F-22,  поэтому его возможности ограничиваются ещё радиогоризонтом и углами закрытия рельефа. В реальных условия в силу этих обстоятельств F-22 давал своему АВАКСу (когда он имел место для него в качестве старшего по иерархии КП) данные по обстановке в тактической и оперативной глубине врага, сам АВАКС силу этих двух вышеуказанных факторов был не в состоянии детально увидеть картину в этой глубине.


Чтобы самолету-истребителю сравняться по возможностям с ДРЛОУ, ему нужно заиметь себе соответствующий источник питания, антенну сопоставимых размеров и экипаж в пару десятков человек (ибо самолеты ДРЛОУ, это не просто "О", но еще и "У"). Как это все хозяйство уместить в габариты истребителя - я не представляю.

А вот в качестве эрзац-обнаружителя такие самолеты сгодиться могут. Для американцев это в новинку, играются пока. А у нас МИГ-31 в этой роли выступал еще в 80х. Американцы тогда не могли, не освоили технологию фазированных решеток на истребителях.

Но повторюсь, это никаким образом не замена полноценному ДРЛОУ.

Цитата
- И ещё один пункт тебе надо законспективровать - средства РЭБ демаскируют стелс-самолёты!  Поэтому применяются или из зон, или не применяются вообще, чтобы не насторожить врага.


Вообще-то на истребители ставят средства самоприкрытия, а не групповой защиты. То есть помехи - ответные, а не маскирующие. А значит - включаются они тогда, когда самолет уже атакуют. Поэтому бояться демаскировки в этом случае как-то странно.
Top
Вуду
Отправлено: Дек 21 2015, 19:10
Quick Quote Quote Post


homo ludens
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 7289
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 301




Цитата (Rurouni @ Сегодня, 15:51)
Вообще-то на истребители ставят средства самоприкрытия, а не групповой защиты. То есть помехи - ответные, а не маскирующие. А значит - включаются они тогда, когда самолет уже атакуют. Поэтому бояться демаскировки в этом случае как-то странно.

- Все современные истребители кроме папуасских и ещё некоторых (не будем пальцем показывать) атакуют противника в режиме "наведение на проходе", или "track while scan". Ню, и как же атакуемый должен узнать, что он аткован и когда он должен включить свои средства индивидуальной активной защиты?! wink.gif biggrin.gif


--------------------
"Верблюда можно силой привести к воде, но нельзя силой заставить верблюда напиться..."
"The only good Indian is a dead Indian"
"Я не червонец, чтобы всем нравиться." В.В.Маяковский
Хобби: http://www.sentido.ru/senteam.php?id_user=20
https://lyricstranslate.com/ru/translator/michael-zeiger
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 21 2015, 21:54
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата (Вуду @ Дек 21 2015, 19:10)
- Все современные истребители кроме папуасских и ещё некоторых (не будем пальцем показывать) атакуют противника в режиме "наведение на проходе", или "track while scan". Ню, и как же атакуемый должен узнать, что он аткован и когда он должен включить свои средства индивидуальной активной защиты?!  wink.gif  biggrin.gif

А что, на непопуасских ракетах заменили банальную АРЛГСН на мезонный сенсор? Нет? Ну тогда БКО должен отреагировать сразу как ракета включит свою ГСН. ГСН УРВВ в этом плане попроще, чем ЗУР - между обнаружением облучения и приходом ракеты проходит довольно много времени, больше 10 секунд даже на встречных курсах. А вот в случае ЗУР с немодными попуасскими полуактивными ГСН можно не успеть - минимальное время между включением подсвета и приходом ракеты составляет всего 4 (четыре) секунды.

Но у F-22 БКО отсутствует, поэтому защититься от входящей ракеты он может только маневром. Что является существенным минусом.
Top
Вуду
Отправлено: Дек 22 2015, 02:06
Quick Quote Quote Post


homo ludens
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 7289
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 301




Цитата (Rurouni @ Вчера, 21:54)
А что, на непопуасских ракетах заменили банальную АРЛГСН на мезонный сенсор? Нет? Ну тогда БКО должен отреагировать сразу как ракета включит свою ГСН.

- В отличие от необходимости подсветки Р-27 за минуту, в ракетах с АРГСН от влючения радарчика до удара проходит несколько секунд. Пока атакуемый лётчик расчухается - "поздно пить "Боржоми"", уже катапультироваться пора (если ещё живой).
Цитата
ГСН УРВВ в этом плане попроще, чем ЗУР - между обнаружением облучения и приходом ракеты проходит довольно много времени, больше 10 секунд даже на встречных курсах.

- Ух ты, как много!
Цитата
А вот в случае ЗУР с немодными попуасскими полуактивными ГСН можно не успеть - минимальное время между включением подсвета и приходом ракеты составляет всего 4 (четыре) секунды.

- ?? Полная херня... Полнейшая!
Цитата
Но у F-22 БКО отсутствует, поэтому защититься от входящей ракеты он может только маневром. Что является существенным минусом.

- "Защищается от входящей ракеты" он тем, что убивает противника раньше, чем тот его обнаружит, не то, что пустит ракету, хотя бы одну...


--------------------
"Верблюда можно силой привести к воде, но нельзя силой заставить верблюда напиться..."
"The only good Indian is a dead Indian"
"Я не червонец, чтобы всем нравиться." В.В.Маяковский
Хобби: http://www.sentido.ru/senteam.php?id_user=20
https://lyricstranslate.com/ru/translator/michael-zeiger
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 22 2015, 15:51
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата
- В отличие от необходимости подсветки Р-27 за минуту, в ракетах с АРГСН от влючения радарчика до удара проходит несколько секунд. Пока атакуемый лётчик расчухается - "поздно пить "Боржоми"", уже катапультироваться пора (если ещё живой).


"Несколько секунд" пройти никак не может. АРЛГСН у УРВВ включается за 15-20 км до цели. На встречных курсах при скорости самолета 300м/с и ракеты 600м/с это будет 17-22 секунды. Более чем достаточно для работы БКО и маневра.

А описываемый вами сценарий - это приход ЗУР какой-нибудь трехсотки. Вот там реально 4 секунды между включением подсвета и подрывом БЧ. Времени только ручку катапульты дернуть, даже помолиться некогда.

Цитата
- "Защищается от входящей ракеты" он тем, что убивает противника раньше, чем тот его обнаружит, не то, что пустит ракету, хотя бы одну...


А если не убьет и противник УРВВ выпустит? Чем отмахиваться будет? wink.gif
Top
Вуду
Отправлено: Дек 22 2015, 19:19
Quick Quote Quote Post


homo ludens
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 7289
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 301




[quote=Rurouni,Сегодня, 15:51]Цитата
- В отличие от необходимости подсветки Р-27 за минуту, в ракетах с АРГСН от влючения радарчика до удара проходит несколько секунд. Пока атакуемый лётчик расчухается - "поздно пить "Боржоми"", уже катапультироваться пора (если ещё живой).

"Несколько секунд" пройти никак не может. АРЛГСН у УРВВ включается за 15-20 км до цели.[/quote]
- Вообще-то за 16 км (10 миль).
[quote] На встречных курсах при скорости самолета 300м/с и ракеты 600м/с это будет 17-22 секунды. Более чем достаточно для работы БКО и маневра.[/quote]
- Скорость ракеты до 4М, зачем так "леща урезать"? Тем более - чужого леща?! biggrin.gif laugh.gif
[quote]А описываемый вами сценарий - это приход ЗУР какой-нибудь трехсотки. Вот там реально 4 секунды между включением подсвета и подрывом БЧ. [/quote]
- Вот там как раз АРГСН (где она есть) включается раньше, площадь антенны намного больше, она начинает искать цель за 30 км...
[quote]Цитата
- "Защищается от входящей ракеты" он тем, что убивает противника раньше, чем тот его обнаружит, не то, что пустит ракету, хотя бы одну...

А если не убьет и противник УРВВ выпустит? Чем отмахиваться будет? [/quote][/quote]
- Ни один противник не сможет увидеть F-22 раньше, чем лётчик F-22 - его. Я даю ссылки - кто мешает их читать?
http://www.defenseindustrydaily.com/f-22-r...versies-019069/
See this surprising review from Red Flag “Colonial Flag” 2007, as an Australian exchange pilot offers his impressions external link:
“I can’t see the [expletive deleted] thing,” said RAAF Squadron Leader Stephen Chappell, exchange F-15 pilot in the 65th Aggressor Squadron. “It won’t let me put a weapons system on it, even when I can see it visually through the canopy. [Flying against the F-22] annoys the hell out of me.”


--------------------
"Верблюда можно силой привести к воде, но нельзя силой заставить верблюда напиться..."
"The only good Indian is a dead Indian"
"Я не червонец, чтобы всем нравиться." В.В.Маяковский
Хобби: http://www.sentido.ru/senteam.php?id_user=20
https://lyricstranslate.com/ru/translator/michael-zeiger
Top
Rurouni
Отправлено: Дек 22 2015, 20:15
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 13890
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 847




Цитата (Вуду @ Дек 22 2015, 19:19)
- Вообще-то за 16 км (10 миль).

Ну видите, я угадал. При фронтальном сближении у цели будет ~18 секунд на противодействие. А при стрельбе вдогон - почти минута. У БКО времени будет более чем достаточно для увода ракеты.

Цитата
- Скорость ракеты до 4М, зачем так "леща урезать"? Тем более - чужого леща?!  biggrin.gif  laugh.gif


Максимальная скорость ракеты - 4М. Достигается после окончания работы стартового ускорителя. Средняя на траектории - 600м/с.

Цитата
- Вот там как раз АРГСН (где она есть) включается раньше, площадь антенны намного больше, она начинает искать цель за 30 км...


Я вам вообще-то про древнюю и немодную ПАРЛГСН вещаю. Где подсвет идет с наземной РЛС. Минимальное время - ровно 4 секунды между началом подсвета и встречей с целью. Делается это для минимизации возможности противодействия. И вы про скорость ЗУР не забывайте. Максимальная там за 2000м/с зашкаливает.

Разные цели - разные методы. При стрельбе по баллистике ГСН наборот включают как можно раньше. Т.к. цель средств радиоэлектронного противодействия не несет, а ликвидировать терминальный промах по высокоскоростной цели надо начинать пораньше.

Цитата
- Ни один противник не сможет увидеть F-22 раньше, чем лётчик F-22 - его.  Я даю ссылки - кто мешает их читать?


Ну почему же не сможет? Ставим для БРЛС хищника помеху с земли, самого его обнаруживаем дециметровым/метровым наземным локатором и наводим на него наши литаки. Вот и все. В отсутствии ОЛС он будет слеп и атаку проморгает. Или вы считаете, что противник обязан быть джентельменом и не будет использовать имеющиеся у него возможности? wink.gif
Top
Рыцарь Востока
Отправлено: Дек 22 2015, 21:51
Quick Quote Quote Post


Кинолог
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 2595
Регистрация: 13-Октября 15

Репутация: 30




Ни один истребитель не сравнится с F-22 как ни одна швабра домохозяйки не сравнится с метлой ведьмы.


--------------------
ГЕНИЙ КРИМИНАЛЬНОЙ МЫСЛИ.
Top
Карнайн
Отправлено: Дек 22 2015, 22:20
Quick Quote Quote Post


Аксакал
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 1807
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 203




Цитата (Рыцарь Востока @ Дек 22 2015, 21:51)
Ни один истребитель не сравнится с F-22 как ни одна швабра домохозяйки не сравнится с метлой ведьмы.

Ого, ты ещё и в швабрах разбираешься. smile.gif
Обоснуешь на уровне близком к Вуду и Rurouni?

Top
Рыцарь Востока
Отправлено: Дек 22 2015, 22:28
Quick Quote Quote Post


Кинолог
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 2595
Регистрация: 13-Октября 15

Репутация: 30




Я давно этими игрухами не интересуюсь, но на моей памяти це был единственный истребитель 5-го поколения, который начали выпускать серийно.
Типа стелс.
Вооружение все внутри, а не висит как новогодние игрушки. Мозный радар. Сверхзвуковая крейсерская скорость. Высокий потолок.
В плане маневренности и всяческих выкрутасов конечно Су-37 пока что никто не обошел.


--------------------
ГЕНИЙ КРИМИНАЛЬНОЙ МЫСЛИ.
Top
AKM
Отправлено: Дек 22 2015, 22:35
Quick Quote Quote Post


Активный пользователь
***

Группа: Пользователи
Сообщений: 680
Регистрация: 8-Октября 15

Репутация: 48




О! Да это практически ВУДУ! только моложе. Браво!
Top
0 Пользователей читают эту тему (0 Гостей и 0 Скрытых Пользователей)
0 Пользователей:

Topic Options Страницы: (8) 1 [2] 3 4 ... Последняя » Reply to this topicStart new topic


 


Мобильная версия